خربزه تلخ میوه ای شگفت انگیز

۱۰ آذر ۱۴۰۲ 65 بازدید بدون دیدگاه

به عقیده دانشمندان یکی از مهمترین و شایعترین بیماریهای قرن ۲۱، سرطان است و براساس پژوهشهای انجام شده درمان اصلی این بیماری میتواند از طریق کشتن سلولهای سرطانی و تخریب منبع متابولیسم آنها امکان پذیر میباشد. این موضوع ثابت شده است که سلول های سرطانی فاقد اکسیژن هستند و همین موضوع باعث تکثیر بی وقفه این سلول ها می شود.برخی دانه های گیاهی که برای حذف سلول های سرطانی مفید هستند شامل چای سبز و سیاه ،‌روغن دانه انگور، یک نوع قارچ و بسیاری مواد دیگر از طریق افزایش میزان اکسیژن اطراف این سلولها سبب از بین رفتن آنها میگردند.

اخیرا دانشمندان میوه ای به نام خربزه تلخ (bitter melon)   را در منطقه اوکیناوا در ژاپن یافت کردند که آب این میوه تا ۹۰ درصد سلول های سرطانی را از بین می برد. این محصول روی حیواناتی نظیر موش آزمایش شد و ثابت شدکه اندازه تومورها به طور چشمگیری کاهش یافت. این مساله روی انسان هم آزمایش شد و اثبات شده است که این ماده هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.

خربزه تلخ (بیتر ملون) را که معمولا کدو تلخ می نامند، حاوی ترکیبات بسیار مغذی است که مصرف آن برای بهبود سلامتی بسیار مفید است. نام علمی آن Momordica Charantia است و بومی مناطقی مانند آسیا، بخش های خاصی از دریای کارائیب و آفریقا است. خربزه تلخ(بیتر ملون) به راحتی قابل تشخیص است، زیرا دارای پوستی چروکیده و خشن است.

آب خربزه تلخ همچنین برای حذف دیابت نیز مفید است. ثابت شده است که آب این میوه برای مشکلات متابولیکی مفید است و آن را کاهش می دهد .

این میوه حاوی بسیاری از مواد مغذی حیاتی از جمله منیزیم، روی، کلسیم، آهن، مس، فسفر، پتاسیم و ویتامین C است. بیتر ملون یک منبع عالی از فیبر غذایی است و حاوی دو برابر کلسیم موجود در اسفناج، بتاکاروتن در کلم بروکلی و پتاسیم موجود در موز است. خربزه تلخ سرشار از ویتامین ها مانند ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2 و ویتامین C است. ۱۰۰ گرم خربزه تلخ حاوی ترکیبات زیر است:

کل کالری – ۱۶    فیبر غذایی – ۲.۶ گرم   کربوهیدرات – ۳.۴ گرم        چربی ها – ۱۵۸ میلی گرم    آب – ۸۷.۴ گرم    پروتئین – ۹۳۰ میلی گرم

فواید خربزه تلخ این میوه شگفت انگیز:

خواص ضد باکتریایی دارد و برای درمان بیماری مالاریا مفید است؛ از سنگ کلیه و سرطان پانکراس جلوگیری می کند. مقوی کبد است و فشار خون بالا را کاهش می دهد. به بهبود سلامت زنان باردار کمک می کند و سطوح کلسترول بد را کاهش می دهد. همچنین برای درمان بیماریهای عفونی و سلامت چشم ها نیز مفید است. مانع از عفونت های هلمینتیک می شود و به کاهش وزن نیز کمک می کند. برای پوست ، مو و سلامت کلی بدن مفید است از بیماریهای قلبی جلوگیری می کند.

عوارض جانبی مصرف خربزه تلخ

مصرف این میوه در حد مناسب به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. اما زمانی که بیش از حد مصرف شود، می تواند با چندین اثر نامطلوب برای سلامتی همراه باشد. عوارض جانبی شایع مصرف بیش از حد این میوه با اسهال، درد معده و استفراغ مرتبط است. مصرف آن به زنان باردار به دلیل عوارض جانبی مانند نفخ و گاز معده توصیه نمی شود.

کسانی که مشکلات زمینه ای دارند باید قبل از مصرف خربزه تلخ با پزشک خود مشورت کنند، به خصوص اگر از داروهای کاهش دهنده قند خون استفاده می کنید. قبل از شروع درمان با این میوه، در صورت داشتن هر گونه بیماری زمینه ای، حتما با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

برخی از عوارض و خطرات مصرف بیش از حد خربزه تلخ عبارتند از اسهال، مشکلات روده، استفراغ، خونریزی واژن، انقباضات عضلات، سقط جنین، افت شدید قند خون هنگام مصرف انسولین و آسیب کبدی است. توصیه می شود برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی از مصرف بیش از حد این میوه، خودداری کنید.

سخن آخر

خربزه تلخ جدا از طعم تلخ سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی ضروری است که برای سلامتی شما ضروری است. این میوه حاوی ویتامین C، پتاسیم، منیزیم، آهن، همراه با مقادیر خوبی پروتئین و فیبر است. این ترکیبات مفید باعث بهبود و درمان بسیاری از مشکلات سلامتی می شود. همچنین فیبر موجود در خربزه تلخ به مهار گرسنگی به شما کمک کرده و مقادیر کم کربوهیدرات ها و چربی ها به جلوگیری از تجمع چربی اضافی در بدن به شما کمک می کند.

راه های زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید بیتر ملون را مصرف کنید. گنجاندن این میوه در رژیم غذایی روزانه بسیار آسان است. شما می توانید به سادگی خربزه تلخ را به صورت خام به عنوان سالاد مصرف کنید یا آن را به سادگی با یک نوشیدنی خوش طعم مخلوط کنید یا چای آن را درست کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x