بهترین مکمل های غذایی برای سلامت و نشاط در زمستان

بهترین مکمل های غذایی برای سلامت و نشاط در زمستان

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: امروزه مکمل های غذایی مختلفی وجود دارند که با توجه به ترکیباتشان، تاثیرات متفاوتی خواهند داشت. برای مقاومت در برابر عفونت ها و گذراندن زمستان با سلامت و نشاط، لازم است تا از الآن مصرف برخی ویتامین ها، گیاهان و عناصر کمینه در برنامه روزانه گنجانده شود.

تقویت سیستم ایمنی:

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ تقویت سیستم ایمنی پیش از زمستان برای مقاومت بدن در برابر ویروس ها و دیگر میکروب های بیماری زا، ایده بسیار خوبی برای حفظ سلامتی است. بهترین ترکیباتی که می توانند برای تقویت قوای ایمنی بدن مفید باشند عبارتند از:

  • ویتامین C؛ ویتامین اجتناب ناپذیر: این ویتامین خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و در تقویت سیستم ایمنی مؤثر است. باید توجه داشته باشید که سیگاری ها دچار کمبود این ویتامین هستند.
  • پروبیوتیک ها: این ترکیبات در واقع میگروارگانیسم هایی هستند که در روده تجمع می یابند و در فلور روده ای نقش دارند که می توانند سیستم ایمنی را تحریک کنند.
  • قارچ ها: بعضی از انواع قارچ ها در طب چینی قدیم برای تقویت سیستم ایمنی توصیه می شده است. قارچ ها همچنین به دلیل عملکرد ضدسرطانی شهرت دارند.
  • ژنسینگ: ‌این گیاه خواصی دارد که می توانند سیستم ایمنی را تحریک کند.
  • سلنیوم: سلنیوم در مقابله با تکثیر سلول های سرطانی نقش دارد البته بر سیستم ایمنی نیز مؤثر است.
  • روی: این عنصر کمینه به دلیل تقویت سیستم ایمنی معروفیت د ارد.
  • لاکتوفرین: نوعی پروتئین شیر و بزاق است که مانع از تکثیر میکروارگانیسم ها می شود. لاکتوفرین همچنین بسیاری از سلول های سیستم ایمنی را نیز تحریک می کند.

مقابله با استرس:

افزایش استرس در طولانی مدت برای سلامتی مضر است و قدرت دفاعی بدن را ضعیف می کند.

  • منیزیوم: شناخته شده ترین ماده معدنی ضداسترس است که در مکمل های غذایی معمولا با ویتامین های گروه B استفاده می شود. این ویتامین ها برای عملکرد مطلوب بدن بسیار مفید هستند.
  • جینسینگ: در طب سنتی از این گیاه برای کمک به بدن برای مقابله با استرس استفاده می شده است.
  • پروتئین شیر: بعضی از پروتیئن های شیر خواص آنتی اکسیدانی دارند و می توانند به کاهش استرس کمک کنند.

برخی توصیه های مفید برای تقویت سیستم ایمنی

تاثیر مکمل ها با رعایت نکات زیر افزایش می یابد:

  • انجام تمرینات ورزشی روزانه: ورزش سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و خطر ابتلا به عفونت ها را در فصل زمستان کاهش می دهد. همچنین ضداسترس عالی نیز محسوب می شود.
  • تغذیه متنوع و متعادل: مصرف میوه ها و سبزیجات فصل و همچنین لبنیات ( به خصوص انواع پروبیوتیک) در این روزها بسیار مفید هستند.
  • ریلکسیشن و آرامش: زمانی را در طول روز به کسب آرامش و دوری از استرس ها اختصاص دهید.